Barfa, noul instrument de management

Barfa, noul instrument de management

In limbajul popular, barfa are o conotatie negativa fiind asociata cu invidia, calomnia si distrugerea reputatiilor. Dar daca ai afla ca barfa la birou are efecte benefice? Ai avea curaj sa adopti barfa ca o solutie pentru crearea unui mediu de lucru sanatos? Poate fi barfa acceptata oficial si introdusa in programul de lucru al unei companii?
Acest articol nu trateaza barfa care umileste si raneste. Tratam barfa ca raspandire de informatii pozitive, despre care psihologi de la Universitatea din Amsterdam sustin ca are efecte benefice atat asupra celor care practica barfa cat si asupra grupului din care fac ei parte. Specialistii olandezi au descoperit ca barfa diminueaza stresul si anxietatea pentru cei care o practica, iar la nivel de grup, il protejeaza si contribuie la dezamorsarea conflictelor puternice.
Cum facilitam barfa constructiva?
Simplu, o poti introduce in programul de lucru, prin sesiuni de barfa sau poti specula ocaziile spontane in care echipa are ocazia sa se intalneasca si sa barfeasca. Cercetatori ai Universitatii din California sustin ca jumatate de ora de barfa organizata, are un efect benefic asupra echipei. Organizand astfel de discutii deschise, liderii, in loc sa fie tinta principala a barfelor ca de obicei, deschid un cadru prin care ei insisi pot transmite si primi informatii legate de proiecte importante.
De asemenea, poti facilita barfa invitand saptamanal colegii la o pauza de cafea in care sa porniti de la discutii generale la subiecte care te intereseaza in mod special, precum evolutia unui proiect, integrarea unui coleg nou etc. Este important sa pui intrebari cu privire la activitatea echipei si sa arati interes fata de problemele care ii framanta. Schimbul de informatii duce la consolidarea grupului, la imbunatatirea comunicarii, la prevenirea conflictelor si ii ofera liderului sansa de a-si cunoaste mai bine oamenii din subordine.
Barfa corecteaza
Angajatii sunt preocupati de felul in care colegii lor isi fac treaba, in special superiorii. Si acesta este un lucru pozitiv. Barfa poate scoate uneori la iveala probleme de business sau interpersonale si ii poate determina pe angajati sa-si schimbe abordarea si sa-si imbunatateasca activitatea. Dialogul deschis in cadrul caruia fiecare membru poate comenta activitatea grupului sau a colegilor este un izvor de informatii utile. De exemplu, in cazul in care un coleg incepe sa nu mai dea randament la locul de munca si incetineste activitatea intregului department, o sesiune de barfa ar putea scoate la iveala faptul ca el trece printr-o situatie personala dificila. Stiind acest lucru, colegii sai in loc sa il critice direct si sa-i accentueze sentimentele negative, pot sa-i ofere suport astfel incat sa treaca mai usor peste momentele dificile. Astfel, echipa se va simti mai unita intr-un scop comun pozitiv si acest lucru nu poate sa aiba decat efecte benefice asupra activitatii angajatilor si asupra atmosferei de la birou.
In cadrul sedintelor de barfa, se pot transmite si informatii pozitive care sa stimuleze activitatea angajatilor. Informatia ca un coleg a primit un bonus pentru performanta ii poate motiva pe colegii sai sa-si dea mai mult interesul la munca pentru a se bucura si ei de beneficii.

Instrument de aparare
Bianca Beersma si Gerben Van Kleef, psihologi la Universitatea din Amsterdam au studiat fenomenul barfei si sustin ca raspandirea de informatii despre o persoana care s-a purtat incorect – poate juca un rol decisiv in mentinerea ordinii sociale si poate preveni exploatarea.
Informatia ca un angajat nu respecta procedurile interne ale companiei il poate face pe managerul departamentului sa fie mai atent la activitatea acestuia sau chiar sa poarte o discutie directa cu el. Pus fata in fata cu slabiciunile sale, angajatul poate incerca sa demonstreze contrariul in fata superiorului comportandu-se corect, fiind mai atent si mai productiv.
Influenta in loc de control
Nu putem sa controlam subiectul barfelor, dar putem influenta cadrul in care acestea sunt raspandite. Atunci cand un lider organizeaza sesiuni de barfa el trebuie sa fie pregatit sa conduca discutiile intr-o directie constructiva si sa puna intrebari corecte. De asemenea, el trebuie sa verifice informatiile primite din mai multe surse pentru a identifica barfele distructive si eventuale calomnii. In plus, el trebuie sa fie constient ce informatii negative impartaseste la randul sau. Inainte sa comunice ceva, el trebuie sa-si puna intrebarea: “Poate impartasirea acestei informatii sa-mi ajute echipa?”. Si bineinteles, trebuie sa aiba in vedere si reversul… “cum poate sa imi afecteze aceasta informatie echipa.
Odata ce recunoastem ca informatia inseamna putere atunci urmatorul pas este sa recunoastem puterea barfei de a corecta, vindeca si de a intari un grup. Incercarea de a stopa barfele nu poate duce decat la intensificarea lor. Un lider inteligent va folosi barfa ca sa-si uneasca echipa si sa inteleaga mai bine dinamica acesteia.

Google+
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt
simulari-de-business-1leader-mada